Oscarsgalan 2015

25feb - by admin - 0 - In Kändisar

????????????????????????????????????????Natten mellan söndag och måndag svensk tid hölls årets Oscarsgala som fokuserar på att prisa skådespelarnas bedrifter men i år har fokus snarare legat på att belysa könsskillnaderna i Hollywood – bara för att en kvinna är vacker så betyder inte det att det är allt hon vill prata om.

Att vi gärna surfar in på sajter så som http://sofiamoore.dk/ och drömmer oss bort bland glittriga klänningar för festliga tillfällen behöver inte betyda att det är allt vi är intresserade av – speciellt inte när vi tittar på Oscarsgalan. Då vill vi veta något om filmerna och skådespelerskornas rollprestationer, inte bara vilken designer som skapat deras klänning – och i år har även de kvinnliga stjärnorna tröttnat på detta. För visst kan det vara kul att visa upp sig i en glamorös festblåsa någon gång ibland – men även en skådespelerska vill inte bara prata om sin klänning, sitt utseende och sin vikt utan hon vill få precis samma frågor de manliga skådespelarna får besvara.

Hollywood har tröttnat

  • Nöjestidningen Nyheter24 skriver om hur Hollywoods skådespelerskor rent sagt är trötta på att endast besvara frågor om vad de har för klänning på sig och reaktionen på detta är att flera skådespelerskor nu uttalar sig genom att både ifrågasätta och påtala just skillnaden mellan vilken typ av frågor som faktiskt ställs till manliga respektive kvinnliga skådespelare – en man får frågan om sina prestationer och en kvinna om vilken designer de bär.
  • Icke-jämställd könsfördelning av frågor och fokus – den finska tidningen Hufvudstadsbladet skriver om hur Oscarsgalan först hade två timmar av kvinnor som prisas för sitt utseende och sedan övergick till tre timmar av män som prisas för sina bedrifter – är det jämställt? Nej.
  • #AskHerMore – Som tur är finns inget ont som inte även har något gott med sig. Tack vare kritiken mot skillnader i jämställdheten i Hollywood har en ny haschtag skapats vid namn #AskHerMore – men trots att denna syntes under flertalet utrop i sociala medier låg fokus i första hand på de kvinnliga stjärnornas klänningar och inte deras bedrifter, skriver GP.